Slovesnik
Середа, 08.01.2025, 11:51
» Меню сайту
» Категорії розділу
Мої файли [8]
Для учнів [8]
Контрольні роботи [18]
Презентації [11]
Конспекти уроків [13]
Позакласна робота [3]
Календарне планування [13]
Мої кросворди [17]
Нормативні документи [1]
Інформація для батьків [0]
Виховні заходи [0]
Мої кроссенси [4]
» Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 75
» Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Урок Омар Хайям
[ Викачати з сервера (119.6 Kb) ]02.01.2015, 10:26

Дігтярівський навчально-виховний комплекс

Новгород-Сіверської районної ради

Чернігівської області

 

 

 

Урок на тему

 

 

 

 

 

Із персидської літератури.

Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення в творчості Омара Хайяма.

 

 

 

 

 

 

 

 

підготувала

вчитель світової літератури

Сметана Ганна Олександрівна

 

 

 

 

 

 

 

2014 р.

Тема уроку:  Із персидської літератури. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення в творчості Омара Хайяма.

Мета. Познайомити  учнів з творчістю класика персько-таджицької літератури Омара Хайяма, його особистістю;  розвивати  навички  виразного  читання,  логічне  мислення  учнів;  вчити  школярів  аналізувати  рубаї;  виховувати  почуття  прекрасного,  високі  моральні  якості.

Обладнання. Портрет Омара Хайяма; мультимедійна презентація;  роздатковий  матеріал  ( рубаї  Омара  Хайяма, картки з порадою від Омара Хайяма ).

 

…О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!

                                     Омар Хайям

 

Хід уроку

Ι.  Організаційний  момент.

ΙΙ.  Мотивація  навчальної  діяльності.

          –  Схід.  Незвичайний,  непізнаний,  таємничий.  Зі  своїми  суворими  законами,  мечетями  й  мінаретами,  з  казковими  багатствами  султанів,   дивовижними  малюнками  письменників,  загадковими  красунями,  великою  мудрістю,  своєрідною  культурою,  сутність  якої  ми сьогодні  й  спробуємо  пізнати.

            Персія. Країна чудес, фруктовий рай. Батьківщина Омара Хайяма.

(слайд 2)

(Звучить перший куплет пісні «Персія –  країна чудес» із мюзиклу «Алі-Баба і сорок розбійників»)

         Сучасники  називали  його  "перекладачем  думок  неба  на  мову  людей". Він був справді великим  ученим – енциклопедистом  свого  часу,  йому  присвоїли  титули  імама  Хорасана,  вченого  мужа  століття,  знавця  грецької  науки,  царя  філософів  Сходу  і  Заходу.  Він зробив багато винаходів в галузі  математики і астрономії.  Але світову славу,  як не дивно,  йому принесли філософські роздуми поета про сенс життя та людину, які хвилюють не одне покоління людей всього світу.  Хто ж він такий,  великий Омар Хайям?  От сьогодні ми і зазирнемо до його скарбниці мудрості і спробуємо осягнути його глибокі філософські думки,  що сповнюють наше життя високим змістом.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Але спочатку давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про історичний розвиток Середньої Азії та Ірану та про персько-таджицьку поезію.

Літературна вікторина. (слайд 3)

 

  1. Політичні і культурні центри держави Саманідів. (Бухара, Самарканд)
  2. Титул монарха в перській державі. (шах)
  3. Титул феодального правителя. (емір)
  4. Релігія завойовників-арабів. (іслам)
  5. Література перською мовою.  (фарсі)
  6. Перський поет, якого називають «Адамом перських поетів» (Рудакі)
  7. Конфлікт між поетом та правителем закінчився тим, що Рудакі… (було осліплено)
  8. Традиційна в перській поезії дворядкова строфа, також властива арабській і тюркській поезії. (бейт)
  9. Великий за обсягом урочистий  вірш, написаний на уславлення правителя або якоїсь події; налічував часом до 200 бейтів. (касида)
  10.  Вірш, у якому оспівується краса коханої та почуття ліричного героя. (газель)
  11.  Чотиривірш, часто філософського змісту, в якому, як правило, римуються перший, другий і четвертий рядки. (Рубаї)
  12.  Назвіть відомих перекладачів перських поезій українською мовою. (Агатангел Кримський, Павло Лозієв, Василь Мисик).

ІV. Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку(слайди 4,5)

 

Робота з епіграфом

«О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!»,  - писав Омар Хайям, висловлюючи у цих поетичних рядках просте, зрозуміле всім бажання залишитися в пам’яті людській на багато-багато років. Як ви вважаєте, а це можливо, щоб людину пам’ятали тисячу років? Що для цього потрібно?

(Роздуми дітей)

Слово вчителя. (слайд 6)

 

Це трапилося у 1859 році в Англії. У книгарнях з’явилася книга віршів нікому не відомого до того часу перського середньовічного поета Омара Хайяма в перекладі відомого письменника та перекладача Едварда Фіцджеральда. Поетичні збірки були розкуплені миттєво. Східний поет-філософ став надзвичайно популярним не лише в Англії, але й у всіх європейських країнах. Європейці були вражені енергією, глибоким змістом, образною мовою чотиривіршів східного поета. Вони з захопленням повторювали мудрі думки Сходу, організовували різноманітні асоціації, клуби, товариства та інші зібрання шанувальників творчості Омара Хайяма. Але їх непокоїло питання: чому геніальний поет, який жив у ХІ столітті, став відомим європейському читачу лише у ХІХ  столітті?

За роз’ясненням звернулися до літератури Сходу. Спадкоємці класичної перської літератури – іранці, таджики і афганці – були немало здивовані, коли почули про великого поета Омара Хайяма. Вони добре знали і шанували своїх великих поетів, таких, як Рудакі, Фірдоусі, Сааді та багатьох інших. Але великий поет Хайям? Вони знали лише видатного вченого Омара Хайяма. Звичайно, на Сході було відомо, що Хайям писав рубаї, але співвітчизники поета не вважали ці чотиривірші серйозною поезією. І лише після того, як Хайям-поет був відкритий на Заході, ним почали цікавитись на Сході.

У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хайяма не втрачають своєї популярності. До них звертаються і в тяжкі, і вадісні хвилини життя. І в ХХІ столітті Омар Хайям залишається такою ж привабливою і загадковою постаттю, яким  він був у період свого тріумфального визнанні у ХІХ столітті.

Чому не зникає інтерес до творчості цього поета? Чим приваблюють людство рубаї Омара Хайяма? Що особистісно вахливе знайде для себе кожен, хто відкриє Рубайят (збірку віршів) Омара Хайяма? Поставимо перед собою ці запитання і відповідь На них будемо шукати на сьогоднішньому уроці.

Запрошую всіх до літературної вітальні, де на нас чекає зустріч з Вічною істиною Омара Хайяма.

Омар Хайям. Саме так називають у всьому світі великого поета, філософа і вченого, чиє повне ім’я Гіяс-ад-Дін-Абу-аль- Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі. Його життя овіяне легендами, дотепер залишається багато в чому таємничим і загадковим.

(Слово надається біографам)

1-й біограф. (слайд 7)

 

У кожній історичній хроніці того часу немає безпосередніх відомостей про точний рік народження Омара Хайяма. Із скупих історичних записів нам відомо, що «Омар народився в Нішапурі і предки його були нішапурцями». І лише за складеним Хайямом гороскопом учені зуміли визначити точну дату його народження – 18 травня 1048 року.

Щасливим для ремісника Ібрагіма видався цей день. «Радій, майстре, у тебе з’явився син!» – почув він, коли на сході зійшло сонце. Ще до народження малюка батько дібрав йому ім’я – Омар, що означає «життя».  Прізвисько Хайям у перекладі означає «майстер, що шиє намети». Очевидно, батько майбутнього вченого і поета займався пошиттям наметів.

У Персії існувало прислів’я: «Алмазу потрібне шліфування, людині – освіта». Ібрагім віддав сина вчитися до Нішапурського медресе, хоча навчання  в той час коштувало дуже дорого і тривало довго. Уже через декілька років Омар швидко читав арабською і міг повторити напам’ять декілька сур підряд. У Омара не було друзів. Його друзями були книги. Допитливий юнак прагнув проникнути в суть речей, однаково старанно вивчав логіку, природничі науки, дуже захоплювався астрономією, геометрією та алгеброю.

2-й біограф (слайд 8)

 

Математичний трактат, написаний у 25-річному віці, приніс Омару Хайяму славу видатного вченого. Його запросив до свого двору правитель Бухари. Сам правитель, спілкуючись з Омаром, як згадували сучасники, «садив його поруч себе на трон на знак найбільшої пошани».

У 1072 році до влади прийшов третій султан із династії Сельджуків Малік-шах, за правління якого імперія досягла найбільшої могутності й простяглася від кордонів Китаю до Середземного моря. Султан повністю довіряв своєму візиру – мудрому політичному діячу Нізаму-аль-Мульку. Завдяки аль-Мулькові столиця Ісфахан перетворилася на науковий центр усієї імперії. Для султана Малік-шаха  була побудована обсерваторія. Упродовж 18 років Омар Хайям керував астрономічною обсерваторією.

Дві події, що відбулися в 1092 році, зіграли вирішальну роль у подальшій долі Омара Хайяма. 16 жовтня був убитий великий візир Нізам-аль-Мульк, а через 35 днів помер і Малік-шах. Обсерваторія була закрита, а новий правитель дав зрозуміти Омарові Хайяму, що не має потреби в його послугах.

У країні почалися міжусобні війни. Усе голосніше на публічних релігійних виступах ученого і поета Омара Хайяма звинувачували в безвір’ї. Коли він проходив вулицями Ісфахана, багато хто з ненавистю спльовував, часом кидали в нього каміння, лунали відкриті погрози. Хайям був дуже бідний. Його знання, його розум нікому не були потрібні. Що робити?

Становище вченого ставало все небезпечнішим. Омар Хайям здійснив «хадж» – паломництво  до Мекки.

3-й біограф. (слайд 9)

Після повернення із Мекки Хайям оселився в місті, де народився, - Нішапурі. Він присвятив себе педагогічній діяльності: викладав у медресе, давав приватні уроки. Рука мимоволі тяглася до пера. На папір лягали лаконічні чотиривірші.

В этом мире глупцов, подлецов, торгашей

Уши, мудрый заткни, рот надёжно зашей,

Веки плотно зажмурь –хоть немного подумай

О сохранности глаз, языка и ушей.

Прості люди любили, пам’ятали, що його батько шив намети. Вони вважали, що син продовжив справу батька – створював «намети мудрості»

Омар Хайям відійшов у вічність 4 грудня 1131 року. Його останні слова були звернені до Бога: «О Боже мій, ти знаєш, що я пізнав тебе в міру моєї можливості. Прости мені моє знання тебе – це мій шлях до тебе».

  1. Проминули роки. Один із колишніх учнів Омара Хайяма розповів: «Це було в 1112 . Якось у колі друзів Омар сказав: «Моя могила буде в такому місці, де щовесни північний вітер обсипатиме її квітами». Мені ці слова здалися неможливими, але я знав, що Омар хайям слів на вітер не кидає. Коли у 1135 році я був у Нішапурі, уже проминуло чотири роки, як велика людина залишила цей світ осиротілим. У п’ятницю я пішов на його могилу і взяв чоловіка, щоб той показав її мені. Він привів мене на цвинтар. Я повернув ліворуч і побачив надгробок у підніжжя садової стіни, крізь яку виднілися гілки грушевих і абрикосових дерев. Вони обсипали свої квіти на могилу Омара Хайяма настільки щедро, що вона була схована під ними. Тоді я згадав ті слова, що чув від нього, і заплакав.»

Дослідження  творчості  О.  Хайяма  ( робота  в  групах ).

  –  Ми  спробуємо  тематично  об’єднати  рубаї  Омара  Хайяма.  Девізом  творчості  Хайяма  можуть  бути  слова  "Хай  живе  життя!"  Основною  ідеєю  рубаї  є  ствердження  права  людини   на  радість  земного  буття.  Воістину  мудрий  той,  хто  прожив  життя  за  високими  законами  доброти,  любові,  людяності.

 а)  Виразне  читання  рубаї  (індивідуальні домашні завдання).

 б)  Аналіз  поезій  відповідно  до  тематики.

Із поданих рубаї вибрати ті, які стосуються даної теми.

(слайд 10)

Ι.  Призначення  людини і  смисл  її  життя. Про кругообіг у природі.

  • Як  слід  жити  людині?
  • Чому  поет  закликає  задуматися  над  смислом  життя?
  • Як Омар Хайям ставиться до смерті?
  • Кого представлено в образі гончара?  Який смисл вкладає поет у слово "глина"?  Чому людина схожа на глину?
  • Як ви зрозуміли  філософську ідею  «гончарного круга»?
  • Які запитання про смисл життя постійно повторюються  у віршах?  Чи  можна на них відповісти?

(слайд 11)

ΙΙ.  Поет про  людський розум,  про  людську природу.

  • Які суперечності уживаються в людському характері? Які художні засоби використовує автор для їхнього змалювання?
  • Які моральні заповіти залишає Омар Хайям нащадкам?
  • Чому поет не довіряє людському розуму?
  • Як ставиться поет до занять наукою?

  (слайд 12)

ΙΙΙ.  Тема радощів життя.

  • Чимало віршів О.  Хайяма присвячено вину.  Чи закликає він до пияцтва?
  • Чому слід прагнути до радощів життя?

(слайд 13)

ΙV.  Любов та її роль у житті людини.

  • Яке місце в житті людини Омар Хайям відводить коханню?
  • Які випробування завдає людині це почуття?
  • Що головне для поета – краса коханої чи глибина її почуттів?

 

Учитель. Естетика поезії Хайяма – сприйняття життя в його миттєвій красі, насолода кожною хвилиною цього життя. Щоб вам зрозуміліші були  погляди  Омара Хайяма на кохання, його відношення до жінки, і, звичайно, його рубаї про кохання, ми підготували інсценізацію.

Театральна імпровізація за книгою

Г.Гуліа «Сказання про Омара Хайяма»

Оповідач. Вечір був тихий і ніжний: блищав місяць, за балконом стояли мовчазні кипариси, вони були майже чорні на тлі світло-зеленого неба, всіяного зірками.

Омару Хайяму сьогодні так потрібна поезія. Тепер він особливо відчуває нерозривний зв’язок з нею.

Омар Хайям.

Хай кожна мить, що в вічність промайне,                         

Тебе вщасливлює, бо головне,

Що нам дається тут, - життя: пильнуй же!

Як ти захочеш, так воно й мине.                                                   

Ельпі. Ти так любиш вірші?

Омар Хайям. Люблю.

Ельпі. Більше, ніж свої зірки?

Омар Хайям. Як тобі сказати, Ельпі? Зірки – це моя робота, моє життя. Я помер би без них. Але ще раніше помер би без віршів. Вони теж життя. Ти мене розумієш? Ось ми їмо хліб, п'ємо воду або вино… Це теж життя. Так і вірші. Людина не може без них. Разом із повітрям, яким дихає, вона вбирає в себе і поезію. Ось ти могла б прожити без поезії?

Ельпі. Могла б!

Омар Хайям. Помовч, Ельпі. Ти не подумала. Поезія і життя – це одне ціле.

Ельпі. Можливо. А як же зірки?

Омар Хайям. Я ставлю знак рівності між коханням і хлібом, між коханням і вином, між коханням і повітрям. Щоправда, звір існує і без поезії… йому достатньо шматка м’яса і ковтка води. А людині?

Ельпі. Це для мене складно. Та я звикла до того, що ти завжди говориш правильно. Кохання завжди приємне, якщо воно легке, але його тягар нестерпний.

Омар Хайям. Ти так вважаєш?

Ельпі. А ти?

Омар Хайям. Мені здається, Ельпі, що істинне кохання завжди легке. Воно живе разом із тобою, біля тебе, в тобі. Подібне до поезії.

Оповідач. І Омар Хайям почав читати мовою фарсі, не дуже зрозумілою Ельпі.

Омар Хайям.

Шукав поради я у зошитах сторіч –

І скорбний друг таку промовив річ:

«Щасливий тільки той, з ким поруч мила, схожа

На місяць-білозір у довгу-довгу ніч!»

Оповідач. За вікнами світає. Зірки бліднуть на його тлі. Ось-ось погаснуть. Але яскраво горять дві зірки: очі Ельпі. І світло цих двох зірок невгасиме.

 

ΙV.  Закріплення  вивченого  матеріалу.

  1. Заключне  слово  вчителя.

         –  Високі  й  прекрасні  істини  відомі  тільки  небу.  Але  є  люди,  що  прагнуть  пізнати  їх.  Таких  сміливців  не  зупиняють  глузування  натовпу,  образливі  вигуки,  сірість  і  буденність  життя,  людська  метушня.  Вони  здатні  піднятися  над  усім  цим,  бо  прагнуть  довершеності,  найперше – у  власній  душі.  Кожний  новий  крок  на  цьому  шляху  наближає  їх  до  Вічності.

         Омар  Хайям  переборював  негаразди  свої  і  свого  часу  завдяки  творчій  уяві,  глибині,  космічності  мислення.

Тому  його  твори  і  нині  приваблюють  мільйони  читачів.

         Іранський  дослідник,  знавець  життя  і  творчості  поета  Рахмат  Даштані  писав:  "Омар  Хайям  був  Людиною.  Не  потрібно  робити  з  нього  ні  п’яницю,  ні  ловеласа  у  стилі  французьких  романів.  Він  був  таким  самим,  як  усі  ми:  часом  мерз  і  голодував,  багато  думав  і  багато  працював.  Але  водночас  устигав  і  любити.  Кого?  Я  б  сказав  так:  Людину  загалом…"  

Для допитливих.

У 2011 році кінокомпанією Ірану та Узбекистану знято фільм «Прорицатель Омар Хайям. Хроника легенды»

(слайд 14)

 

«Вузлик на пам’ять»

Я хочу подарувати  вам життєву пораду від мудрого Омара Хайяма. (дана картка дарується  кожному учню). Ми не будемо коментувати ці слова, але вчитайтесь і вдумайтесь у їхню суть – і ви зрозумієте, чому Омара Хайяма називають мудрим. (слайд 15)

 

V. Підсумок уроку

Розпочинаючи  своє знайомство з великим східним поетом, ми ставили перед собою запитання:

Чому твори Хайяма популярні у всьму світі? Що найбільше цінують у них люди? Що особистісно важливе знайшов кожен із вас у віршах Омара Хайяма?

Домашнє завдання.  (слайд 16)

Пропоную кожному записати лаконічну відповідь на одне із трьох запитань на окремому аркуші у вигляді зірки для того, щоб на наступному уроці розмістити ваші думки на форумі уявного вебсайту, присвяченого Омару Хайямі «Форум шанувальників поезії Омара Хайяма. «Зірки Омара Хайяма».

Вивчити 2 рубаї напам’ять.

Категорія: Конспекти уроків | Додав: annet
Переглядів: 4281 | Завантажень: 195 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
» Вхід на сайт
» Пошук
» Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2025Конструктор сайтів - uCoz