Slovesnik
Середа, 08.01.2025, 11:52
» Меню сайту
» Категорії розділу
Мої файли [8]
Для учнів [8]
Контрольні роботи [18]
Презентації [11]
Конспекти уроків [13]
Позакласна робота [3]
Календарне планування [13]
Мої кросворди [17]
Нормативні документи [1]
Інформація для батьків [0]
Виховні заходи [0]
Мої кроссенси [4]
» Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 75
» Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

І. А. Крилов "Квартет" Моральні проблеми в байках Крилова
[ Викачати з сервера (29.0 Kb) ]19.10.2017, 06:20

Тема уроку.  І. А. Крилов «Квартет».  Моральні проблеми в байках             І. Крилова.  Яскравість алегоричних образів

Мета уроку: ознайомити учнів з байкою І. А. Крилова «Квартет», вчити розуміти глибину змісту твору; формувати вміння визначати байку як жанр літератури з характерними ознаками. Розвивати вміння читати байку в особах, аналізувати дійових осіб ; виховувати вимогливість до себе

Девіз уроку. «Виразно читаємо, чітко слова вимовляємо. Мову і творчість свою розвиваємо»

Епіграф уроку. «Здається, байка просто бреше, а справді ясну правду чеше»                                                                                                            ( Л. І. Глібов)

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель. Подаруйте посмішку собі,

Один одному, мені.

Подаруйте посмішку гостям,

 Радість допоможе у роботі нам

А тепер привітайте наших гостей.

Діти. Доброго дня, шановні гості! Ласкаво просимо до нас на урок.

Учитель. Отже, ми часу не гаємо і урок розпочинаємо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант

  1. Невеликий прозовий або віршований твір алегоричного характеру та повчального змісту.  (байка)
  2. Як правило, байка складається із … частин. (двох)
  3. Стислий повчальний висновок у байці. (мораль)
  4. Байка народилася у (Давній Греції)
  5. Той, хто пише байки (байкар)
  6. Першим засновником байки вважають (Езопа)
  7. Мова, побудована на іносказанні, недомовках та натяках (Езопова мова)
  8. Байки Езопа записані (прозовою) мовою.
  9. Приховане зображення людини в образах тварин, предметів, явищ; «інакомовлення» (алегорія)
  10.  Спільні, однакові історії,  пригоди, які трапляються у фольклорі та літературі різних народів (мандрівний сюжет)
  11.   Художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослин, предмети. (персоніфікація)
  12.   В якій байці Езопа є рядки: «Так і в людей буває. Коли хто  неспроможний досягти чогось, посилається на обставини. («Лисиця і виноград»)

Взаємоперевірка

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

  • Діти, а ви любите слухати музику?
  • Яка музика вам подобається більше: класична чи сучасна?
  • А що треба для того, щоб гарно виконувати музичний твір?
  • А чи сподобається вам музика, яку будуть виконувати люди, позбавлені музичного слуху?

    Так от про таких горе-музик ми і поговоримо сьогодні на уроці. А допоможе нам у цьому І. А. Крилов, відомий російський байкар.

 

ІV. Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку (слайди 2,3.)

Отже, тема сьогоднішнього нашого уроку  І. А. Крилов «Квартет».  Моральні проблеми в байках  І. Крилова.  Яскравість алегоричних образів.

Ми ознайомимось із байкою, навчимося розуміти глибину змісту твору, будемо аналізувати дійових осіб, читати байку в особах, спробуємо довести, що твір І. Крилова «Квартет»  – це байка. А вдома ви будете працювати над виразним читанням байки, а , можливо, хтось вибере її для вивчення напам’ять. Отже запишіть домашнє завдання.

Домашнє завдання. Виразно читати байку І. А. Крилова «Квартет». Можна вивчити її напам’ять. Повторити байку Езопа «Вовк і Ягня». (для Резнікова Матвія – виразно читати  байку Л. І. Глібова «Вовк і Ягня»). Виконати завдання на перфокартах (слайд 4)

Епіграфом для нашого уроку я взяла слова українського байкаря Л. І. Глібова

«Здається, байка просто бреше, а справді ясну правду чеше» (слайд 5)

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

 Слово учителя.

Вдома ви прочитали статтю підручника про І. А. Крилова (слайд 6)

Прийом «Так чи ні»

1) Великого російського байкаря народ здавна називає «дідусем Криловим». 2) Батько Крилова був багатим поміщиком (бідним армійським офіцером). 3) Він рано помер, залишивши у спадок синові великий маєток (лише скриню з книжками). 4) Мати байкаря мала гарну освіту (проста жінка, яка не мала освіти). 5) Хлопчику було 10 років, коли вибухнуло Пугачовське повстання (4 роки) 6) Іван Андрійович Крилов навчався у кращих університетах країни (не мав коштів на навчання і тому здобував освіту самостійно).7)  Знав  шість мов. 8)У вісімнадцять років заснував часопис «Пошта духів». 9)Найбільшу славу Крилову принесли казки для дітей (байки). 10) Багато висловів Крилова давно стали афоризмами.        11) І. А.  Крилов ніколи не відвідував Україну (перебував у 1797 – 1801 р.р.). 12) Чималий вплив мав Крилов на українських байкарів.

Перевірка.                      Так                              Ні

                               1,7,8,10,12                    2,3, 4, 5,6,9,11

Вперше байка «Квартет» була надрукована у 1811 році, але залишається актуальною і в наш час.

Словникова робота (слайд 7)

Квартет – музичний ансамбль із чотирьох виконавців.

Квартет – музичний твір для чотирьох виконавців.

Де чотири музиканти

Віртуозно грають –

Цей малесенький оркестр

Всі квартетом називають.

Читання байки «Квартет» (переклад  Ф. Скляра)

Словникова робота (продовження) (слайд 8)

Бас і альт – музичні інструменти.

Прима – перша скрипка в оркестрі.

Втора – друга скрипка в оркестрі.

  • На скільки частин ми можемо поділити байку? (на 2: оповідну і мораль)
  • Прочитайте мораль байки.
  • Скільки дійових осіб у байці? (5)
  • А можете їх назвати? (Мартишка, Осел, Козел, Мишка, Соловей)

Робота на картках (з’єднати стрілочками героя байки з його особливостями чи характеристикою)

 

Вигадниця Мартишка                позбавлений будь-яких музичних                                         

                                                      здібностей

Осел                                              незграбний, неповороткий

Козел                                            істота непосидюча, вертлява, 

                                                      несерйозна

Клишоногий Мишка                  упертий, тупий

 

  • Давайте розглянемо ілюстрацію до байки  (слайд 9) і подивимось, як тримають звірі музичні інструменти. (Баран тримає свій інструмент під бородою, ткнувся в нього носом, а ноти почепив на ріг; Осел всю голову поклав на скрипку; Мартишка ніби збирається не грати, а стрибати на своїй скрипці, а смичком розмахує, ніби диригентською паличкою;  Ведмідь взагалі оперся на бас і ніби дерево пиляє)
  • Чи можуть такі музиканти, які навіть інструменти в руках тримати не уміють, зіграти щось путнє? (звичайно, ні)
  • Мову яких персонажів байки «Квартет» ми чуємо? (Мартишка, Осел, Соловей)
  • Як ви гадаєте, чому саме до Солов’я звернулися наші горе-артисти і чому саме з уст Солов’я звучить мораль байки? (Соловей має неабиякі музичні здібності)
  • Чи має право Соловей повчати інших героїв байки?
  • Про що попереджає І. А. Крилов читачів? (І. А. Крилов говорить про те, що важливо мати музичні здібності для того, щоб гарно грати)
  • Чи тільки про музикантів ця байка?
  • Які людські вади висміяв байкар? (Байкар висміяв занадто самовпевнених, хвастливих людей, які беруться не за свою справу)

Історія написання. (слайд 10)

Байка «Квартет» Івана Крилова висміює вищий орган царської Росії — Державну раду, засновану в 1801 р, що складалася з чотирьох департаментів. Його члени ніяк не могли розміститися по відділах і без кінця пересідали з одного в інший.

Підготовка до читання байки в особах

  • Скільки нам потрібно виконавців? (4)
  • Зверніть увагу на слайд, який підкаже вам, як читати слова того чи іншого персонажа (слайд 11)

Мартишка – читати швидко, інтонація повчальна, в деякій мірі хвастлива

Осел – читати голосно, в тоні повинна звучати грубість, впертість, самовпевненість

Соловей – читати спокійно, в тоні – повчання, осуд, насмішка

  • А як треба читати слова автора? (серйозним тоном, не поспішаючи, тому що звірі дуже серйозно взялися за справу, хоч і не уявляли собі, що для гри на музичних інструментах недостатньо одного бажання, потрібні ще і вміння)

Розподіл ролей

Читання байки в особах

  • А чи справді це байка? Спробуємо довести.

Ознаки байки  (слайд 12)

  1. Коротка оповідь: прозова або віршована
  2. 2 частини: оповідь і мораль
  3. Алегорія (інакомовлення)
  4. Сатиричне зображення
  5. Герої – найчастіше тварини
  6. Діалог
  7. Афористичність мовлення (герої розмовляють з нами такою простою мовою, що багато їхніх реплік залишаються в нашій пам’яті назавжди)

      Читання байки мовою оригіналу

(Учитель читає байку «Квартет» російською мовою)

  • Що, на ваш погляд, втрачено в байці при перекладі?

(звертається увага на :

  • Дієслово «дерут», яке підкреслює характер гри на музичних інструментах
  • Фрази: «Случилось Соловью на шум их прилететь», «Возьми на час терпенья», «Уши ваших понежней»)

         Робота з поняттям «мандрівний сюжет»

Мандрівний сюжет - спільні, однакові історії,  пригоди, які трапляються у фольклорі та літературі різних народів

Л. І. Глібов, український байкар, написав свій твір, який назвав «Музики». Це не переклад байки Крилова. І ви в цьому переконаєтесь, прослухавши уривок. Тут все українське. Тут навіть музичні інструменти українські: цимбали, бубон. Тут є згадка про українські обряди (вечорниці, весілля).

Прослуховування байки Л. І. Глібова «Музики» (слайд 13)

  • Чи сподобалася вам байка Л. І. Глібова?
  • А відрізняється вона від байки І. А. Крилова?
  • То який висновок ми можемо зробити: Глібов переклав байку Крилова чи створив власну байку зі схожим сюжетом?

VІ. Закріплення

  • З творчістю якого байкаря ми познайомились на уроці?
  • А з якою байкою?

Робота з епіграфом.

  • А як ви розумієте слова Л. І. Глібова «Здається, байка просто бреше, а справді ясну правду чеше», які ми взяли епіграфом до нашого уроку?
  • Як ви вважаєте, чого не вистачає героям байки, щоб досягти своєї мети: «світ мистецтвом чарувать»? (уміння, знань)
  • Отже, щоб досягти своєї мети треба …
  • Тож які моральні проблеми порушує Крилов у байці?

VІ. Підсумок уроку

  • Чого ж навчилися ви сьогодні на уроці і які оцінки отримали?
  • А зараз ми послухаємо, як грають справжні майстри своєї справи. Ми послухаємо музичний твір О. П. Бородіна «Струнний квартет №1» (слайд 14)

Дякую за урок (слайд 15)

Категорія: Конспекти уроків | Додав: annet
Переглядів: 3571 | Завантажень: 114 | Рейтинг: 5.0/4
Всього коментарів: 0
avatar
» Вхід на сайт
» Пошук
» Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2025Конструктор сайтів - uCoz